Svet umetnosti | Leto 15 | Premisleki in premise v sodobni umetnosti, umetnostni teoriji in zgodovini
KAKO KRITIČNO JE STANJE KRITIŠKEGA PISANJA?
niz javnih predavanj
Kritična refleksija kuratorskih praks in kompleksna razmerja med teorijo in prakso v polju sodobne umetnosti so stalna problemska polja javnih predavanj v okviru šole za kustose in kritike Svet umetnosti. V letu 2015 se bomo skupaj z mednarodno priznanimi teoretiki in praktiki sodobne umetnosti osredotočili na spremembe, ki smo jim priča v umetnostnem in predvsem kritiškem pisanju.
Osvetlili bomo stanje in status sodobnega kritiškega pisanja na področju umetnosti in kulture. Naše izhodišče je zavedanje, da je kritiško pisanje pomemben del umetnostnega sistema, brez katerega umetnost svoje družbene in/ali kulturne vloge pravzaprav sploh ne more scela izpolniti. Kljub temu pa je dandanes stanje kritiškega pisanja kritično. Umetnostna kritika je skorajda izginila iz (javnih) občil, vloga in položaj umetnostnega kritika sta z izgubljanjem njegovega zgodovinskega in družbenega pomena vedno bolj nejasni, hkrati pa kritika izpodriva vedno pomembnejša figura kustosa oz. kuratorja. Nejasnost razmer še dodatno zapleta demokratizacija kulturne produkcije, ki jo omogoča internet: vsakdo z dostopom do interneta ima lahko svoj glas, svoj blog, … je lahko kritik.
Kriza identitete umetnostne kritike vpliva na to, na kakšen način razmišljati o njeni vlogi danes. Cilj serije javnih predavanj in delavnic je preučiti in oceniti značilnosti te krize ter ugotoviti, kaj se je spremenilo in zakaj, kakšne so naloge umetnostnih kritikov danes in kakšne nove pristope je mogoče še iskati. Pri tem pa moramo preučiti nekatere kulturne, ekonomske, tehnološke in družbene dejavnike, ki so prispevali k opisanemu stanju. Med obravnavanjem teme bomo iskali odgovore na vprašanja: Kakšni so (zgodovinski idr.) pogoji krize umetnostne kritike? Kaj je zavrnitev sodbe v umetnostni kritiki, ki se je zgodila ob koncu 20. stoletja, še dodatno sprožila? Kakšen je odnos med institucionalno in umetnostno kritiko? Kako misliti umetnostno kritiko v digitalni dobi in v času socialnih omrežij? Kakšne so posledice navidezne zastarelosti likovne kritike danes? Kako je vse to povezano s stanjem in statusom kritične misli na splošno? Ali dejstvo, da je umetnostna kritika v krizi, govori o tem, da je današnji historični moment postkritičen? Ali pa se je umetnostna kritika preprosto razširila in preusmerila med različne akterje – kuratorje, umetnostne institucije, teoretike in umetnike?
Program javnih predavanj in delavnic pripravljamo v sodelovanju z Društvom Igor Zabel za kulturo in teorijo.
2015
februar | četrtek, 5. 2. 2015, ob 18.00 uri, Trubarjeva hiša literature |
Boris Buden: Umetnost in kritika v kuriranju preteklosti, predavanje |
petek, 6. 2. 2015, ob 18.00 uri, Trubarjeva hiša literature |
Boris Buden: Pogovor z avtorjem ob izidu slovenskega prevoda knjige Cona prehoda. O koncu postkomunizma | |
marec | petek, 27. 3. 2015, ob 18.00 uri, Projektna soba SCCA-Ljubljana |
Lina Džuverović: Besede so ljudje.* Besedilo kot umetnost in umetnost kot besedilo |
junij | torek, 16. 6. 2015, ob 18.00 uri, Projektna soba SCCA-Ljubljana |
Jelena Vesić: Kritika v krizi / kritika kot kriza |
september | petek, 4. 9. 2015, ob 18.00 uri, Projektna soba SCCA-Ljubljana |
Jennifer Allen: Umetnostna kritika v digitalni dobi |
sreda, 16. 9. 2015, ob 16.00 uri, Projektna soba SCCA-Ljubljana |
Edit András: Tirnica kritike v času postsocialističnega nacionalizma – Primer Madžarska |
Program podpirata: Mestna občina Ljubljana – Oddelek za kulturo in Erste sklad.
Predavanje Jennifer Allen podpira Institut für Auslandsbeziehungen e. V. Stuttgart.
PREMISLEKI IN PREMISE V SODOBNI UMETNOSTI, UMETNOSTNI TEORIJI IN ZGODOVINI
niz javnih predavanj
V letu 2014 v okviru 15. leta šole za kustose in kritike Svet umetnosti smo pripravili niz predavanj in delavnic, v katerih smo obravnavali kompleksna razmerja med teorijo in prakso v polju sodobne umetnosti. V družbi uveljavljenih gostov smo brusili kritično refleksijo o sodobnih kuratorskih praksah, poglabljali znanje o sodobni umetnostni teoriji in zgodovini ter vse to vedno znova soočali s sodobnimi umetniškimi praksami. Program smo pripravili v sodelovanju z Društvom Igor Zabel za kulturo in teorijo.
2014
februar | sreda, 5. 2. 2014, ob 18. uri, Projektna soba SCCA-Ljubljana |
Suzana Milevska: Problematičnost razmerja med teorijo in kuratorsko prakso |
marec | četrtek, 13. 3. 2014, ob 19. uri, Projektna soba SCCA-Ljubljana |
Elke Krasny: Zapis in pisanje nenačrtovane (urbane) zgodovine kot kritična kuratorska praksa |
april | torek, 15. 4. 2014, ob 19. uri, Projektna soba SCCA-Ljubljana |
Jayme McLellan: Različni modeli delovanja v umetnostnem sistemu v ZDA (Washington) |
maj | ponedeljek, 12. 5. 2014, ob 19. uri, Projektna soba SCCA-Ljubljana |
Paul O’Neill: Ali je nekdo spet omenil kuratorstvo? Zadnji preobrati v kuratorski praksi |
september | ponedeljek, 22. 9. 2014, ob 18. uri, MSUM |
Piotr Piotrowski: Globalna mreža. Naproti primerjalni umetnostni zgodovini Klara Kemp-Welch: Kontinuiteta in prelom. Mreženje in sodelovanje od 1970-ih do 2000 |
Program podpirajo: Mestna občina Ljubljana – Oddelek za kulturo, Erste sklad in Veleposlaništvo Združenih držav Amerike v Ljubljani