četrti letnik: 2000/2001 | serija predavanj: predavanja / pogovori / predavatelji |
tečaj za kustose sodobne umetnosti: tečajnice / potovanja / programski sodelavci / razstava / teksti tečajnic / |
|
Eda
Čufer Vem, da si napisal knjigo o tem, toda kaj je neoizem? Ena najbolj pikrih definicij neoizem razlaga kot predpono in pripono in nič vmes. Torej lahko rečemo, da neoizem nima prave vsebine, pomena ali programa. Vseeno pa predpona in pripona nosita neki pomen, ki je povezan predvsem z avantgardo. Vprašanje, ki ga odpira neoizem, je, kaj ostane če izpustimo vse vsebine in cilje, ki običajno spremljajo gibanje? Ostane čista forma gibanja, ki jo označuje pripona "-izem", in avantgardistična obsedenost z inovacijo, ki jo označuje predpona "neo". Toda kaj se zgodi, ko pride "neo" v konflikt z "izmom"? Neoizem, kakor ga vidim jaz, je prav praktična refleksija tega vprašanja. Na eni strani so vsi ti klasični problemi z inovacijo in novim, na drugi strani pa so vprašanja zgodovinjenja, muzealizacije in kanonizacije, ki spremljajo proces nastajanja gibanja. Zato je mogoče neoizem pojasniti tudi kot avantgardno gibanje, katerega edina vsebina je sama avantgarda. Lahko bi tudi rekli da je neoizem avantgardistična refleksija avantgarde v razmerah, ko avantgarde ni mogoča. Ali še krajše: je avantgarda v razmerah lastne nemožnosti. Kakšna je neoistična praksa, zakaj gre pri tej stvari? V neoizmu
sta vsaj dve struji. Prva struja je povezana z Istvanom Kantorjem in
temelji na neprestanem sprevračanju lastne identitete in obstoja. Druga,
poznejša linija je pretežno struja Stewarta Homa in temelji na strategiji
"samozgodovinjenja". Iz poznejše perspektive je neoizem definiran
kot gibanje, ki ustvarja iluzijo gibanja, ki se imenuje neoizem. Gre
tako rekoč za proizvajanje lastne zgodovine ali za čisto zavesten procesu
"samozgodovinjenja".
Res je. Z idejo gibanja, ki na eni strani sprevrača, na drugi strani
pa simulira svojo lastno identiteto, je povezana prav uporaba multiplih
imen. Kaj so multipla imena? Najbolj znano multiplo ime je na primer,
Dedek Mraz ali Božiček. To je ime, ki ga lahko vsakdo uporablja. Ni
ti treba biti moški, da bi si lahko nataknil brado in zabaval otroke.
Teoretično je lahko vsakdo Dedek Mraz. V neoizmu je uporaba multiplih
imen zelo pogosta in se je začela med Kanado in ZDA s konceptom "odprte
pop zvezde", ko naj bi več ljudi nastopalo pod imenom Monty Cantsin,
ko pa bi ime postalo slavno, bi lahko kateri koli neznan glasbenik s
tem imenom nastopal pred polno dvorano. Istvan Kantor je najbolj pogosto
in dosledno uporabljal to ime in njuni identiteti sta se nekako samodejno
povezali, še posebno zato, ker se Kantor, ki se vse bolj uveljavlja
kot klasičen video umetnik, pogosto podpisuje z obema imenoma. Torej neoizem ne reflektira samo logike avantgard in logike zgodovinjenja, temveč do neke mere tudi logiko politike? Prav gotovo. Upam si namreč trditi, da obstaja zelo jasna zveza med logiko multiplih imen, kot jo predlagajo neoisti, in logiko političnih sloganov. Od neoistov se lahko zelo veliko naučimo o funkcioniranju politike. "Prazna imena" so zelo podobna tistemu, kar Ernesto Laclau imenuje "prazni označevalci". Ti delujejo takole: več kot projektov, zahtev ali ciljev povezujemo z določenim pojmom, kot je na primer, "svoboda", manj konkretna, torej bolj prazna postaja njegova vsebina. Uspeh sil, ki se borijo za hegemonijo, temelji prav na strategijah praznjenja teh nosilnih pojmov političnega diskurza. Čim več zahtev artikulira politik, manj konkretne bodo postale in s tem tudi manj obvezujoče. Torej obstaja globlja logika, ki deluje za uspešnimi političnimi koncepti ali za t. i. prazno retoriko političnega diskurza. In še en aspekt je. Takoj ko imamo univerzalno sprejet pojem, kot je, na primer "svoboda", se postavi vprašanje, kdo bo hegemoniziral ta izpraznjeni nosilec in ga napolnil s svojim projektom in svojimi zahtevami. Definicija Istvana Kantorja lepo reflektira ta mehanizem. Na začetku je namreč izjavil, "začnimo, poskusimo in kar bo nastalo iz tega, se bo imenovalo neoizem". Neoizem je prazna etiketa, in to, kaj pomeni, bo definirala pozneje praksa, ki ga bo napolnila z vsebino in pomenom. Za razliko od umetniških kontekstov je v politiki veliko bolj očitno, da poteka boj za zapolnjevanje vsebine, to je boj, ki se imenuje hegemonija. Komu bo uspelo definirati pomen praznega znaka? Tisti, ki mu bo uspelo, se bo polastil največje moči in oblasti. In celo pri relativno miroljubnem umetnostnem gibanju, kot je neoizem, se takoj, ko je zagotovljena in ozaveščena praznost pojma, začnejo boji za pomen tega praznega pojma. Na primer, med Kantorjem in Homom. Spomnimo se, da so bili nekateri zagovorniki in zastopniki imena Luther Blissett presenetljivo ljubosumni in užaljeni, ko so začeli drugi uporabljati to ime tako, da ga oni niso mogli več nadzorovati. Torej, če nekje ni predhodne definicije nečesa, bo postal boj za vsebino in pomen zelo očiten in ta zakonitost je tudi razlog za uspešnost multiplih imen. Zanima me, kakšna je tvoja pozicija pri pisanju te knjige. Ali se lahko identificiraš z ideološkimi in taktičnimi okviri neoizma ali se imaš za umetnostnega zgodovinarja, političnega teoretika in interpreta, ki stvari opazuje in zapisuje s kritične distance?
Ko je izšla moja knjiga o neoizmu, je neki recenzent mojo umetnostno
zgodovino opredelil kot umetnostno histerijo (art history - art hysteria).
To oznako ne samo sprejemam, temveč se lahko z njo popolnoma identificiram.
Knjiga je resnično histerično iskanje odgovora na vprašanje, kaj je
umetnostna zgodovina v odnosu do umetnosti. To vprašanje ni samo osnovna
tema knjige, temveč je tudi knjiga sama simptom tega vprašanja. Torej
je preiskava, materializirana v knjigi, svojevrsten praktični primer
paradoksov, povezanih z zgodovinjenjem umetnosti, še posebno v odnosu
do avantgardnih gibanj. Avantgarde se na manifestnem nivoju na videz
upirajo zgodovinjenju, medtem, ko si na latentnem nivoju zelo želijo
priti v zgodovino in to celo načrtno spodbujajo. Glede tega sem še zlasti
navdušen nad neoistično strujo, ki jo zastopa Stewart Home in ki se
ukvarja z vprašanji samozgodovinjenja v umetnosti. In ne samo v umetnosti.
Ponavadi imamo zelo naivne predstave o umetnostni in politični avantgardi.
Verjamemo namreč tistemu, kar oznanjajo, in oznanjanje je prav tisto,
kar znajo najbolje početi, pri tem pa ne gledamo in ne opazujemo, kaj
v resnici počnejo. Obenem ko, na primer, izstrelijo slogan " zrušimo
resno kulturo" ali "požgimo muzeje", skrbno zbirajo,
dokumentirajo in tako zgodovinijo svoje lastne akcije in ostanke teh
akcij. To dokumentiranje ni nekaj, kar bi se zgodilo pozneje, temveč
poteka ves čas. Medtem ko so študentje leta 1968 demonstrirali po ulicah,
so bili nekateri zadolženi za dokumentiranje celotnega gibanja. Danes
je vse v arhivih in situacionisti so poslali svoje arhive muzejem. Isto
so naredili in delajo neoisti. Zveni kot Catch 22! Po mojem
mnenju nam ta mehanizem razkriva strukturo zgodovinopisja kot takega.
Kar me navdušuje pri Homovi verziji neoizma je, da se ne upira nikakršni
definiciji ali nevarnosti, da bi ga kakršen koli sistem požrl ali izrabil.
Prav nasprotno. Ne nagiba se k ideologiji anti-umetnosti ali k izpodkopavanju
umetniškega sistema in si ne prizadeva, da bi se izognil zgodovinjenju,
temveč raje sprevrača samo ideologijo avantgarde in anti-umetnosti tako,
da jasno pokaže, kako je avantgarda vedno že vnaprej del in sooblikovalec
tega sistema. Kar se lahko od neoistov naučimo o procesu zgodovinjenja
je, da zmeraj obstaja želja biti pozgodovinjen in tudi želja, upreti
se tej želji, je samo še en aspekt želje po vpisu v zgodovino. Zato
je v obrnjenem smislu želja umetnostnega zgodovinarja, da zgodovini
neločljivo povezana z željo umetnika, da bi postal del zgodovine. Toda
ta odnos je nekoliko popačen, saj se želji teh dveh strani nikoli popolnoma
ne pokrivata. Kot Romeo in Julija iz Shakespearove tragedije. Ne zato
ker bi se ena ali druga stran upirala temu procesu, temveč zato, ker
je sam proces zgodovinjenja v jedru razcepljen. Je nemogoč proces in
zato je bolj umetnostnohisteričen kot umetnostno historičen. Razlog
za ta razcep in nezmožnost je, da sta umetnik in umetnost premična tarča
v srcu umetnostne zgodovine. Ne obstajata namreč tam zunaj, ločena od
zgodovinarjeve ptičje perspektive, temveč sta prav v središču zgodovinarjeve
prakse. V tem smislu umetnost ni objekt umetnostne zgodovine, temveč
prej slepa pega v njenem vidnem polju. Kljub temu pa mora umetnostna
zgodovina simulirati zgodovinsko znanje o nečem, česar po definiciji
ne more zares videti, samo zato, da vzdržuje institucijo pri življenju.
Rezultati so praviloma prav nesmiselni. Vsakdo, ki je imel tako smolo
kot jaz, da je študiral konvencionalno, akademsko umetnostno zgodovino,
se zaveda tega dejstva.
Get to attack je ime, ki so ga izbrali nekateri kulturni delavci in
teoretiki v Avstriji, da bi vzpostavili anti-rasistično koalicijo proti
obstoječi vladi. Ta koalicija naj bi delovala tako na področju umetnosti,
kakor tudi zunaj njega. Zato so se zatekli k uporabi multiplega imena
s pozivom, da je ime na voljo vsakomur, ki hoče z anti -rasistične pozicije
delovati proti vladi. V procesu se je pokazalo, da je izjemno težko
ohranjati ime "prazno" tudi zato, ker mediji zahtevajo konkretne
posameznike, junake. Zelo kmalu so se mediji osredotočili na enega ali
dva človeka in ju forsirali kot "govorca" ali predstavnika
gibanja. Ta mehanizem je kot kaže determinanta, ki spremlja uporabo
mutiplih imen.
|