četrti letnik: 2000/2001 | serija predavanj: predavanja / pogovori / predavatelji |
tečaj za kustose sodobne umetnosti: tečajnice / potovanja / programski sodelavci / razstava / teksti tečajnic / |
|
Marko
Košnik S predavanjem, ki temelji na prikazovanju in komentarjih izdatnih videodokumentov o projektih iz obdobja zadnjih 15 let, prirejenih iz lastnega arhiva, želim zavzeti kritičen odnos do tistega vmesnega prostora, ki umetnike druži v skupine ali večje formacije. Pokazati želim, da sta se ideja in praksa druženja okrog skupne prezentacije spreminjali v razmerju s tehnološkimi, političnimi in kulturnimi okviri. Od krila, ki je iz 80-ih napredoval do družbenih gibanj, in pozneje aktivizma, ki so ga nekatere umetniške struje proslavljale nedavno tudi v obliki net-aktivizma, se odmejim, da bi lahko bolje osvetlil dejstvo, mogoče še posebej veljavno za slovenski družbeni prostor, da smo se v aktivizem morali zateči tudi redki ustvarjalci, nagnjeni k strukturalnim pristopom, abstraktni umetnosti in formalizmu. Tako časovni kot kvalitativni mejnik postavljam v sredo 80-ih, ko so se pojavili prvi poskusi ustvarjalnih platform, ki so jih zasnovali in izpeljali izvajalci sami. Za razliko od klasičnih gledaliških in ambientalnih projektov, pri katerih se najema izvajalce iz obstoječe profesionalne ponudbe, k izvedbi pa pristopa naročniško, v okviru obstoječe družbene menjave, smo morali medsebojne odnose, sredstva in načine dela v zgodnjih multimedijskih projektih sproti izumljati. Tudi če je šlo za gostovanja v že obstoječih prostorih, z izposojeno opremo in uporabo obstoječih medijskih kanalov, je bila interdisciplinarna oblika dela tista, ki je zahtevala nove načine samoorganizacije, samoizobraževanja in neprestanega ukvarjanja z vmesnim prostorom, prostorom prevoda, ki naj bi omogočil sporazume med sodelavci, ki so prvotno prihajali iz sicer razmejenih področjih. To je veljalo tako za zgodnji Laibach kot pozneje za skupini Cavis Negra in Most. Za razumevanje
razvoja zavesti o samoorganizaciji je potrebno razumeti tudi razlike
med usmerjenostjo v simbolna podjetja, manipuliranje podobe in prezentance
določenega umetniškega projekta v politično-medijskem okolju in pa v
napore, ki se skušajo dotakniti tistih struktur, ki dejansko določajo
pretok informacij in nabor znanja. Pri tem ne gre nujno za polariteto
ali nasprotujočo si dejavnost, prav gotovo pa lahko, še posebej kar
se tiče slovenskega prostora, govorimo o določenem nesorazmerju. Napor
in sredstva, vložena v reprezentacijo obstoja, neverjetno presegajo
premike na drugem krilu, kjer pogrešamo poglobljeno in stalno raziskovanje
in spremembe predvsem tistih razmerij, ki omogočajo dostop do podatkov
in znanja ter dejansko določajo kakovost obstoja. V tem silnem navzkrižnem prijemu se v času uveljavitve tehnoloških mrež končno vzpostavi organizacijska oblika kot glavni medij delovanja. Kot vsi novo izumljeni mediji mora skozi svoje otroške bolezni in neozaveščena stanja. Umetniki so medij skupine najprej izumili kot način spopadanja med generacijami. Sledile so stilistične formacije, ki so bolj spominjale na nujna druženja v cehe, naperjene predvsem proti nasprotnikom na lastnem terenu. Pojav skupine kot avtorizirane entitete zasledimo šele po 1. svetovni vojni. Zgodovinska avantgarda je izkoriščala skupinske oblike delovanja tudi za preboj do politične ravni, do posegov v življenje zunaj predpisanega umetniškega delokroga. Kljub silnim variacijam in novim izumom skupinskih predstavitev pa je značilno za obdobje od 2. svetovne vojne pa do danes, da umetniki niso spregovorili v lastnem organizacijskem jeziku, temveč so se ga lahko le igrali, ga povzemali in se z(a) njim pretvarjali. Skratka, zgodovina skupin v umetnosti je predvsem zgodovina prezentacijskih domislic in trikov, ne pa uporaben dogovor ali izum novih, delujočih socialnih oblik. Kljub temu da tudi sodobni umetniški trendi še vedno poskušajo potisniti samoorganizacijo v območje zgolj utopičnega, a takšnega utopičnega, ki je obsojeno zgolj na sanjo, na neizpolnitev, sam stojim z ramo ob rami s tistimi, ki utopijo pojmujemo kot razvojni korak na poti uresničitve umetniških vizij vse do stvarnega obstoja, in to ne zgolj artefakta, temveč delujočega življenjskega procesa. Projekti
Inštituta Egon March so v zadnjih petnajstih letih prerasli skozi širok
spekter oblik delovanja. Od vsega začetka je limita izkušnje v teh projektih
postavljena na posameznika. To pomeni, da je bilo delovanje Inštituta
že od vsega začetka omejeno na sinteze, ki jih lahko dosežejo posamezniki
v svojem intimnem izkustvu, okrepljenim z medijem skupine, ki jo tvorijo
posamezniki s prav takimi interesi. Končni cilj je od začetka ostal
enak: izum znanj, ki posamezniku omogočajo, da se prosto sinhronizira
v skupinske projekte. Vendar so to projekti, ki se ne podrejajo rasti
zunaj dosega posameznikovega izkustva. Zarota posameznikov za posameznike je danes kompleksna operacija v senci velikih korporacij. Govori skozi njihove medije in uporablja njihova sredstva, dogaja se znotraj pravil igre, a z dodatnimi pravili in cilji, ki jih skozi korporacijske oblike ni več mogoče ne slutiti ne doseči. Zarota posameznikov za posameznike nima vodje, centra, parlamenta, mecena, masonske lože ali skritega političnega botra. Vedno se dogaja vmes, med dejavnimi posamezniki in se prevaja skozi jezik, imenovan sinhronizacija. V tem smislu
je zavzemanje za razumevanje struktur, ki določajo sodobnost, klic nazaj
k abstrakciji, ki bo lahko akcijo vzpostavila na temeljnejšem nivoju,
kjer se dogodki snujejo, in ne le na mestih, kjer udarjajo s simptomi
tako sredi medijskih izbruhov kot po demonstracijah proti njim. Za vzpostavljanje okolja, ki me lahko motivira k nadaljnjemu ustvarjanju in raziskovanju, pa moram neprestano izmenjevati skozi samoorganizirane vzporedne sisteme - med posamezniki, ki počasi, a vztrajno tkejo komaj slutene niti širom po trudnem, z belimi palačami posejanem, večerno ozarjenem starem svetu.
Predavanje posvečam spominu na Bojana Štoklja.
|