šesti letnik: 2002/2003 | serija predavanj: predavanja / pogovori / predavatelji |
tečaj za kustose sodobne umetnosti: tečajniki/ce / potovanja / progamski sodelavci / razstava / tekst mentorjev |
|
Urška Jurman Kaj je Station Mir in kaj ponuja? Station Mir je združenje umetnikov, ki od leta 1995 deluje v naselju Hérouville Saint-Clair na obrobju Caena v Normandiji. Naše delo poteka na več nivojih: od razvijanja samostojnih in skupinskih umetniških projektov do rezidenčnega programa in izdajanja CD-romov, knjig in avdio CD-jev. Da lahko vse to realiziramo, delamo nekatere projekte tudi za denar, recimo, video montažo, grafično in mrežno oblikovanje itn. Lahko bi torej rekli, da je za Station Mir zelo pomembno osebno povezovanje in mreženje? Ja, Station Mir temelji na mreži. Prva stopnja naše mreže je lokalna mreža. Ta je začela rasti z galerijo, ki sem jo ustanovil v študentskih časih (1989-1992) s kolegi s caenske likovne akademije. Galerija je bila naš odgovor na manko. V tistem času v Caenu ni bilo nobene zasebne galerije, kjer bi lahko mladi umetniki videli sodobno umetnost ali pokazali svoje delo. Zato smo vzeli to odgovornost nase in ustanovili svojo galerijo. Bila jo v našem stanovanju, kjer smo v dveh letih in pol organizirali približno 25 razstav. Center za umetnost v Hérouville Saint-Clair namreč vsako leto organizira festival videa, ki se ga v glavnem udeležijo profesionalci iz cele Francije in iz tujine, domačega občinstva pa na festivalu skoraj ni. Zaradi tega smo se odločili, da se ljudem približamo po lokalni televiziji, ki je v Hérouville Saint-Clair brezplačna. Leta 1994 smo prvič v živo predvajali video performanse in intervjuje z ljudmi, ki so sodelovali na festivalu. Zatem smo naredili program LabC - 10 edicij šestindvajsetminutnega programa video umetnosti, ki so ga dve leti (1996-1998) vsak dan in ob različnih urah predvajali na lokalni televiziji. Mreženje, sistem izmenjave in sodelovanje, vse to je verjetno vaš način, kako narediti "več z manj"? Ja, to je vprašanje vzporedne ekonomije; je način produkcije umetniških projektov, ki nam omogoča, da delamo bolj kompleksne projekte brez veliko denarja. Iz izkušenj z galerijo in z UniversCity TV smo razvili mrežo, na osnovi katere lahko organiziramo veliko skupino ljudi, ki dela na velikem projektu z neveliko denarja. To si lahko privoščimo zato, ker imajo ljudje na Station Mir možnost delati zastonj, ko pa mi pripravljamo velik projekt, jih lahko v zameno prosimo, da nam ga pomagajo realizirati. Poleg tega se v manjših mestih, kakršno je Caen, laže povežemo z vsemi mestnimi strukturami. Povedal sem že, da smo z mestnimi umetnostnimi ustanovami dogovorjeni za nekakšno izmenjavo in sodelovanje. To je pomembno tudi za plačana naročila, ki jih dobivamo. Kar 95 odstotkov naših projektov za denar, s katerim financiramo tudi dejavnosti Station Mir, nam namreč naročijo mestne umetnostne ustanove. Ko opisujete Station Mir, uporabljate izraze, kakršni so vzporedna ekonomija, mreženje, samoorganizacija, obenem pa ne marate (tako ste rekli na včerajšnjem predavanju), da bi vas uvrstili med alternativce. Kako in kje v umetnostnem sistemu vidite Station Mir? Nismo uradni in nismo alternativna, smo nekje vmes med alternativo in institucijo. To ne pomeni, da smo na poti od alternative v institucijo, ampak da smo dobesedno nekje vmes. Zame alternativa pomeni biti proti sistemu, biti drugačen. Tudi mi smo drugačni, ampak jaz se ne bojujem proti sistemu. Včasih se povežem z njim. Na primer, Station Mir domuje v hiši, ki je last mesta in ki jo lahko uporabljamo zastonj, ker je namenjena za rušenje. Poleg tega se nočem umestiti in opredeliti glede na uradni, institucionalni nivo. Ko pravim, da nismo alternativa, s tem v bistvu mislim, da se ne branimo javnih sredstev za naše dejavnosti. Na začetku, ko smo v Station Mir začeli razvijati stalne dejavnosti, se nismo potegovali za nikakršna javna sredstva, in po nekaj letih delovanja so nam javne ustanove same ponudile in dale nekaj denarne pomoči. Vendar pa hočemo ostati kolikor mogoče neodvisni in se nočemo zanašati samo na en ali dva vira denarja. Večinoma služimo z grafičnim in spletnim oblikovanjem, z video montažo itn., in ta denar vlagamo v Station Mir - v material, tehniko, prostor in dejavnosti. Ali lahko predstavite kakšen vaš večji skupinski projekt? Naša prva velika skupinska izkušnja je bil lokalni TV program. Po tem se nam je pridružila skupina CloaQ, s katero smo začeli delati nove skupinske projekte. Naš prvi skupni projekt je bil leta 1999 Babel Tower (Babilonski stolp), instalacija o jeziku in medijih. Zgradili smo velik stolp iz odrov, ki so bili platforme za video program, performanse, instalacije, razstave, elektronsko glasbo itn. Program so predvajali tudi na lokalni televiziji in po internetu na Canalweb, ki je bila takrat ena najpomembnejših spletnih TV. Festival je trajal 4 ali 5 dni, ampak vzelo nam je tri mesece, da smo zgradili samo konstrukcijo. Uporabili smo jo samo enkrat, ker smo jo zgradili za točno določen prostor - za gledališče v Hérouville Saint-Clair, kjer domuje Center za umetnost, ki organizira festival videa, za katerega je bilo to delo narejeno. Mislite, da vam je z In Cube uspelo najti ravnovesje med samostojnim in skupinskim načinom dela? Z In Cube smo imeli na koncu enake težave kakor pri Babel Tower, kar pomeni, da smo za konstrukcijo in organizacijo porabili več časa kot za samo umetnost. Zato od takrat tudi nismo naredili nobenega tako velikega projekta več in smo se vrnili k bolj samostojnemu delu ali delu v manjših skupinah, po dva ali tri. Kako si člani Station Mir med seboj delite sredstva in delo? Imeli smo tri zaposlene, ki so bili plačani s pomočjo državnega zavoda za zaposlovanje mladih; oni so skrbeli za administracijo in biznis - bili so aktivni predvsem pri komercialnih projektih. Tisti, ki niso plačani, lahko uporabljajo material, pomoč, infrastrukturo za svoje projekte, ko pa delamo skupinski projekt ali ko potrebuje pomoč kateri izmed rezidenčnih umetnikov, so na voljo. Tak je naš dogovor. To je dogovor, ki temelji na zaupanju. Med seboj nimamo sklenjenih nikakršnih pogodb, ne štejemo ur itn. Vsi vemo, zakaj smo tu, in to vsekakor ni zaradi denarja. Kako je mogoče, da tako organiziran prostor deluje tako dolgo, že celo desetletje? To je umetnost, kajti vse temelji na človeškem in na osebnem. Človeško in osebno je tudi gonilo Station Mir. Zmerom se moramo o vsem pogovoriti, naš način dela ni ne hierarhičen ne specializiran. Nimamo sestankov enkrat na teden, kjer bi sprejemali nekakšne odločitve, ker smo tako ali tako ves čas skupaj in se nenehno pogovarjamo o raznoraznih projektih itn. Tudi nimamo odbora, ki bi odločal o tem, kdo bo prišel k nam za rezidenta. Vsak povabi umetnika ali umetnico, za katerega ali katero je prepričan, da je njegov ali njen projekt zanimiv. Če nas projekt zanima, se ga lotimo, čeprav zanj še niti nimamo denarja. To pa tudi pomeni, da moramo narediti več projektov za denar, da lahko realiziramo povabljene projekte. Ali ste Station Mir utemeljili na kakšnem konceptu? Tako kot galerija je tudi Station Mir konkreten odgovor na manko. V bistvu je konkreten odgovor na problem, s katerim smo se srečali, ko smo končali akademijo in nismo našli ustrezne strukture ali organizacije za razvoj svojega dela (od materiala, prostora itn.). Ta konkretni in na neki način politični odgovor na osebno situacijo je postal nekaj, kar ljudi zanima bolj, kot smo sprva mislili. Postal je nekaj skupinskega in odprtega za druge - platforma za sodelovanje in ne samo center, ki nudi sredstva za delo. Vendar pa strategije - v kaj bi radi, da se razvije naš prostor - nismo razvili že na začetku našega delovanja. Station Mir ni bil koncept od samega začetka; prej orodje, ki je postalo koncept, pravzaprav politična drža. Ja, govorimo raje o drži. Station Mir je bolj pozicija kot koncept. Vse kar sem naredil z galerijo in Station Mir, je drža, kajti v takih projektih lahko najdeš umetniške, politične, ekonomske, filozofske in še kakšne dimenzije. Samo da se vse to ni razvilo na teoretični, ampak na praktični ravni. V projektih, ki jih delamo, v načinu, kako delamo, in pri ljudeh, s katerimi delamo, se kažejo naša načela, drža in strategija, ki ni bila načrtovana kot strategija, ampak bolj kot način življenja. Po drugi strani pa so Station Mir od zunaj dojemali in še vedno dojemajo kot koncept. Ali lahko poleg In Cube in Babel Tower opišete še kakšen drug umetniški projekt, v katerem je očitna vaša drža, ki zaznamuje tudi Station Mir? Leta 1994 smo na festivalu performansa v Quebecu naredili nekakšen performans, v katerem smo bili človeško orodje. Odločili smo se narediti vse, samo performansa ne. Na festivalu smo bili natakarji, kuharji, vozniki, pomočniki, tehniki, maserji itn. Imeli smo uniforme in značke z napisi, ki so opisovali naše vloge, in vse te storitve smo tudi dejansko opravljali. Vse performerje/umetnike na festivalu smo tudi prosili, naj izpolnejo vprašalnik o svojih spretnostih, kaj konkretno znajo, in iz tega smo naredili nekakšno podatkovno bazo. Če je torej kateri od performerjev, na primer, potreboval pomočnika, smo imeli podatke o ljudeh, ki so mu znali pomagati. Pa vseeno, to je bil performans. Ja, seveda, toda zunaj okvira, pravzaprav smo bili mi okvir. Ta performans je bil tudi dobra priložnost za premislek o tem, kaj je umetnik in kaj je umetnost. Kot lahko vidite pri skupini umetnikov, kakršna je Station Mir, porabimo več časa za administrativna dela, kuho itn., kot za to, da delamo umetnost. Zdi se mi zanimivo, spremeniti v umetnost te stvari, ki jih običajno ne dojemamo kot umetnost. To je vprašanje drže. Kar koli lahko postane umetnost ali pa ne, ampak mi poskušamo prav to, obrniti stvari od zunaj navznoter. Kakor moje novo delo; v svoj računalnik sem vgradil software, ki lovi slike z mojih dveh zaslonov v polurnem razmiku. Princip tega dela je, postaviti na glavo moj odnos s strojem in narediti moj čas bolj kreativen - čas, ki ga porabim za delo za druge (kot grafični oblikovalec), čas za delo za Station Mir ali za urejanje elektronske pošte ali križarjenje po internetu. Ta material je nakopičen v obliki notesa ali dnevnika in bo postal žariščna točka video instalacije, ki bo prvič predstavljena oktobra 2004 v Johannesburgu, v galeriji The Premises. Ta proces raziskuje povezavo med intimnostjo in računalnikom, med mehanizmi mrež in avtorskimi pravicami za podobe. Del tega plena z zaslonov so posnetki umetnikov, za katere delam in ki so mi poslali e-mail ali katerih spletno stran sem obiskal. Odločil sem se, da jim pošljem ta plen, in jim dal vedeti, da si lahko to podobo, ki je za trenutek postala moja, "prilastijo nazaj", da bo iz tega nastala zbirka skupnih trenutkov. Postavil sem že spletno stran z vsemi odzivi: http://www.station-mir.com/thesharedlibrary. Prej ste rekli, da se po In Cube niste lotili nobenega večjega projekta zato, ker ste pri tem porabili več časa za organizacijo kot za umetnost. Zdaj ste govorili, da vas zanima, kako spremeniti v umetnost stvari, ki jih ne dojemamo kot umetnost, in potem kot nov primer omenili svoj novi samostojni projekt. Kakšne so prednosti in kakšne nevarnosti samostojnega oziroma skupinskega načina dela? Bistvena razlika med tem, ali delaš sam ali v skupini, je v racionalnem uravnavanju egov, ki so pri umetnikih močno prisotni in jih je včasih težko uskladiti. Sicer pa se mi zdi, da je ideja o demokraciji v umetnosti zelo kompleksna. Zgodovina nas uči, da večina ne vidi nujno prav in da je treba znati ostati sam svoj in zagovarjati lastne pozicije. Ampak skupinska praksa ti vendarle omogoči, da se zelo pragmatično vprašaš o samem sebi in svojem delu in se soočiš s temi spoznanji. Skozi jezik in izmenjavo začneš ustvarjanje dojemati drugače in kot posameznik lahko iz tega potegneš kar največ. Bistveno se mi zdi, v kontekstu umetnosti govoriti tudi o drži in ne samo o artefaktih . To je tudi moja kultura, moje osebno ozadje, ki gre od Dade do Fluxusa in ki daje drži prednost pred objektom. Ta pristop je prisoten tudi pri projektu Club Automatique. Ko delamo ta projekt, so ljudje zmedeni, ker čakajo na nekaj konkretnega; pričakujejo gledališče ali predstavo, pa ni tako. Club Automatique je bolj občutek, ozračje; je projekt, v katerega se moraš poglobiti, v katerega se moraš zaplesti. Je nekakšna zabava z vsebino - s hrano, predavanji, performansi, z glasbo, videom itn. Vse je prepleteno, celo kuhar je vključen v sistem; njegov nož je, recimo, čez MIDI sistem povezan z zvokom in sliko, tako da lahko nadzoruje video in zvok, medtem ko pripravlja hrano. Običajno pred dogodkom, ki navadno traja dvanajst ur, organiziramo tudi delavnico v katero poskušamo vključiti lokalne študente, umetnike in druge in z njimi narediti veliko skupino. Včasih projekte predvajamo tudi v živo po TV in po internetu. Doslej sem bil trikrat v ekipi projekta Club Automatique: v Sloveniji na festivalu hEXPO leta 2000, V Hérouville Saint-Clair v Centru za umetnost leta 2001 in v Indoneziji leta 2002. Osnovna skupina (Gérard Couty, Michel Piet, Rotraut Pape, Jacques Bigot, Christopher Müller, Mike Hentz in jaz) je zelo neformalna in se vsakič spreminja. Srečujemo se za projekt, sicer pa ne sodelujemo. Člani osnovne skupine namreč niso tudi člani Station Mir, ampak prihajajo iz Francije, Berlina in Hamburga. Na predavanju ste tudi omenili festival EntreLaps, ki se je ukvarjal neposredno z (lokalno) publiko, ki ste ji hoteli pojasniti svoje delo v okviru Station Mir in pri tem za za pripomoček imeli tudi hrano. Ali je v Franciji še kaj podobnih centrov? Ali sodelujete s podobnimi pobudami? Sodelujemo z nekaterimi festivali videa in umetniki iz vse Francije in od drugod. V Franciji je veliko rezidenčnih programov in studiov, toda naša posebnost je, da so v Station Mir sami umetniki in da se v projekte rezidenčnih umetnikov vključujemo tudi na umetniškem nivoju in torej na nivoju vzajemnega sodelovanja. Bo to, da je šel državni program za zaposlovanje mladih h koncu, kako vplivalo na dejavnosti Station Mir? Kje bo Station Mir čez deset let in kaj načrtujete v bližnji prihodnosti? Situacija se je zelo spremenila, saj je danes res laže delati z avdiovizualnimi mediji ali multimediji, ker so računalniki in tehnična oprema cenejši. Zaradi tega ljudje ne čutijo več take potrebe, da bi se organizirali v skupine, kot pred desetimi leti, ko smo začeli s Station Mir. Imeli smo tudi veliko srečo, da smo imeli ta petletni državni program pomoči, da smo lahko zaposlili tri ljudi, še posebno, ker nam je to dalo čas za naše projekte. Ta program pomoči se je zdaj končal. Našo zdajšnjo situacijo občutim kot paradoks, ker bo življenje odslej verjetno bolj zapleteno - zaslužiti bo treba za preživetje, vendar pa upamo, da bomo kot umetniki spet bolj neodvisni in svobodni, da ne bomo več zapravili toliko časa za tekanje za denarjem in se bomo bolj osredotočili na umetniške projekte. Mislim, da smo končno prišli do roba med umetniškim in profesionalnim; vsak se bo odločil za svojo pot.
|