šesti letnik: 2002/2003 | serija predavanj: predavanja / pogovori / predavatelji |
tečaj za kustose sodobne umetnosti: tečajniki/ce / potovanja / progamski sodelavci / razstava / tekst mentorjev |
|
Alenka Pirman Študijsko Umetnostno zgodovino sem vpisala brez posebne strasti do likovne umetnosti; ker pa sem imela pod A primerjalno književnost, se mi je zdela to kar ustrezna kombinacija. Študij primerjalne je bil daleč bolj kvaliteten in mi je zelo ustrezal. Naučil te je razmišljati in dekonstruirati splošno sprejete resnice. Učili so te predvsem metode. Študij umetnostne zgodovine je bil v največji meri faktografski in občutek imam, da se nisem nič naučila - vsekakor bi se večino od tistega lahko naučila brez fakultete, iz knjig, na pamet pač. Službeno V Celje sem se vrnila, ker se je obetala služba. To je bila služba, ki je bila zame v tistem trenutku najbolj neprimerna, a si je nikakor nisem upala zavrniti. V prodajni galeriji Izba sem prodajala stvari, ki so se takrat v galerijah tudi še razstavljale (tisto, proti čemur se bori vsaka poštena alternativa) - dela, ki strežejo meščanskemu okusu, v ustreznih sobnih formatih, lepih okvirih (takrat je bila prava revolucija v okvirjanju, dobili so se že vsi ti novi materiali) ... To je bilo najbolj grozno obdobje v mojem življenju: zaradi varne službice sem bila izdala svoja načela. Verjetno so potencialni kupci čutili mojo averzijo do tega, kar prodajam, zato sem bila relativno neuspešna trgovka z umetninami. Vsakič, ko je kdo stopil noter in povprašal po Dori Plestenjak ali Francetu Slani, sem potem šla na sekret in tolkla z glavo v zid in hlipala: a smo se zato borili - zdaj seveda govorim figurativno - a neskladje med alternativno kulturo in ljubko prodajno galerijo je bilo v tistem trenutku res boleče. Salonsko Tisti čas se je po vseh slovenskih galerijah razstavljalo neproblemski modernizem in postmodernizem. Celjski Likovni salon je bil ugledna galerija z uglednim programom, jaz pa sem seveda kot vsak nadobuden začetnik vnašala v program določene spremembe, vpeljevala vanj umetnike svoje in mlajše generacije; takrat me je motilo predvsem to, da ni bilo pravega stika z lokalno umetniško skupnostjo in s publiko. Za slednjo sicer ne vem, če se je kaj spremenilo. Publika za sodobno umetnost je tako ali tako velik problem. Dobiš jo tako, da začneš veliko delati na področju oglaševanja in piarja, pa da več delaš na spektaklu. Ponavadi je recept za več publike v majhem mestu elitizem v meščanskem smislu. Kar pomeni, da razstavljaš preverjeno, brez tveganja, vse začiniš s ščepcem glamurja, povabiš imenitne govornike. Ljudje pridejo, če vedo, da se je vredno potruditi z garderobo, da bodo opaženi. Holistično Kot kustosinja sem z leti intenzivno spoznavala najrazličnejše vrste umetnikov in umetnic ... Ko pa sem v Celju spoznala Boruta Hlupiča, se mi je 80 procentov teh umetnikov, ki imajo diplome, ki imajo mednarodne kariere, ki potrjujejo, da to so, zdelo nezanimivih. Hlupič me je fasciniral s svojim totalnim angažmajem. Videla sem, da ni popoln norec, da ne gre za bolezenski simptom, ampak da se dobro zaveda, kaj dela. Karkoli že počne, pa naj riše, slika ali politično agitira, se mi zdi smiselno, je prava forma za to, kar sporoča. Takrat sem se jasno zavedela problema svoje pozicije, in sicer ujetosti v to buržoazno institucijo umetnosti (akademija, muzej, mediji, trg), ki je proizvedla izključevalne definicije umetnosti in umetnika, ki se jih moramo držati. Prav zaradi Boruta Hlupiča sem veliko premišljevala o t. i. outsiderjih, predvsem o tem, kako jih vključevati v sistem, ne da bi pri tem zašli v kulturno politiko drugosti, v nekem smislu v pozicijo "ideološkega pokroviteljstva", pred katerim je svaril Walter Benjamin. Dilemo mi je pomagal razrešiti umetnik iz celjskega kroga - Marjan Krošl, ki vztrajno goji svoje poslanstvo medija, vodnika in neutrudno oznanja svoja prepričanja, med katerimi je na marsikoga, tudi name, vplivala predvsem teorija o prehodu od formalnega h kompleksnemu načinu zaznavanja. Gre za razširjeno percepcijo, tisto, ki sveta ne vidi samo materialno (formalno), pač pa kompleksno (materialno-energetsko-duhovno). Po Marjanu Krošlu jemodernistična metoda temeljila na revolucijah (rušenju in gradnji zmerom od začetka), kar zdaj nikakor ne more biti več aktualno.Tisti, ki svojo pozicijo in napredek utemeljuje na tem, ne more dlje kot do roba svojega ega. Zato Marjan vztrajno razširja idejo o provoluciji, vključevanju namesto izključevanja. K olajšanju so prispevale tudi vse te teorije o koncu umetnosti oziroma o spremembi njene pozicije. Dejansko smo v obdobju, ko je umetnost galerije in muzeje pravzaprav že zapustila in šla drugam. Kolektivno Zmeraj bliže mi je umetniško delovanje v kolektivu. Nove povezave, ki nastajajo v okviru mrežnega delovanja, so ena najbolj vznemirljivih novosti, ki jih je generiral internet. Profesionalno Zelo dvomim o tem tako opevanem profesionalizmu - biti profesionalen za vsako ceno. Na tečaju za kustose se vzgaja kustose - profesionalce. Mislim, da to ni najboljše, čeprav sem sama brez odlašanja privolila, da bom mentor bodočim profesionalcem, in brez vprašanj pobrala honorar. Mlade kustose torej učimo, da ne smejo delati napak, da mora vse potekati po načrtu, da morajo stvari imeti trden koncept, da moraš začeti delati razstavo dovolj zgodaj - najbolje dve leti prej ... To je vse lepo in prav, ampak mislim, da profesionalizem na kustosa, ki predstavlja sprotno produkcijo v tesni povezavi z umetnikom - s sodobnikom, s katerim živi v istem času in prostoru -, lahko deluje zaviralno in škodljivo. Napake, nestrinjanja, konflikti - vse je boljše od polikanih, predvidljivih, vodotesnih projektov. Ni vse zlato, kar se sveti. Šolanje po zahodnih vzorih ... Ne vem, odkod smo to pobrali, a zagotovo ne iz Rusije. Sveto Še vedno me privlačijo stvari, ki imajo subverziven naboj. Poleg ideje kolektiva me zelo vznemirja tale problem: pri nas sta umetnost in njen izobraževalni krog s fakulteto in akademijo izrazito sekularizirana. Do pred kratkim nisem zares prišla v stik z umetnikom, ki bi bil religiozen, ali pa bi si to upal na glas povedati. V krogih blizu sodobni umetnosti je to tabu tema. Takoj te ožigosajo kot newagerja ali pa za tvojim hrbtom šepetajo, kako si patetičen in ena cerkvena miš. Enkrat me je prav presunilo spoznanje, da se družim s samimi ateisti, nihilisti in ciniki. To je sumljivo. To ne more biti v redu. Dolgo časa se mi je zdelo normalno, zdaj pa se mi ne zdi več. Z leti uvidiš, da bi morala tudi umetnost govoriti o bolj bistvenih stvareh. Začeli so me zanimati verujoči umetniki, ki niso kičerski cerkveni podobarji, ampak izražajo transcendenco z jezikom in formo 21. stoletja. Zanima me, ali je možno govoriti o tem v jeziku sodobne umetnosti (ne materije - kot, recimo, v sublimnem slikarstvu) ali pa z novimi mediji. Ali novi mediji ne morejo biti povezani s svetim, ga morda celo izključujejo? * Zapisano po tonskem zapisu pogovora septembra 2004.
V branje "Rosenheim I., vodič po celjskih galerijah", M'zin, št. 11, 12, Ljubljana, 1992.
|